Panasonic SD 207

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 28 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic SD 207 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Georgette 22-02-2023
  • Product gekregen

Perfecte broodbakmachine

Geschreven voor: Panasonic SD 207

Heb nog steeds deze broodbakmachine,ooit gekregen van mijn moeder en..doet het nog steeds goed. Denk ondertussen 20 jaar oud.

Erik Wannee 04-05-2013
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Wij kregen dit apparaat in juli 2004 voor ons trouwen. Een beter kado had niet gekund. We zijn inmiddels 2000 zelfgebakken broden verder en de machine geeft geen krimp. Uiteraard is aan de aanslag aan de binnenkant van de oven te zien dat hij intensief gebruikt is, maar dat is logisch. En het geeft geen enkel probleem. Wel hebben we een keer het vaantje moeten vervangen omdat hij teveel aan het brood bleef plakken waardoor er stukken uitscheurden als je het brood eruit wilde schudden.
Ik lees soms over het loslaten van de anti-aanbaklaag in het bakblik. Daarvan hebben wij nooit last gehad, waarschijnlijk omdat we het zelden afwassen. En als we het afwassen gebeurt het met de hand met heet water zonder zeep. Eigenlijk is afwassen helemaal niet nodig, want de inhoud wordt elke keer bij het bakken toch gesteriliseerd door de hitte.

Als ik van anderen hoor hoe snel hun broodbakmachines soms kuren vertonen, kan ik alleen maar constateren dat deze machine de (relatief forse) investering dubbel en dwars waard is geweest! Als hij ooit de geest geeft, wordt het weer een Panasonic. Het is de Rolls Royce onder de broodbakmachines.

Harry 15-12-2016

Vraag aan Erik Wannee.

Wat was het mankement waarop u baseerde dat de machine het vervangen waard was?

De onze bakt nog steeds na 12 jaar, maar de broodjes komen er niet meer mooi gelijkmatig uit.
Het lijkt of ze te veel rijzen.

We zouden graag vernemen of dat bij u ook zo was, of dat er een ander mankement was.

Erik Wannee 26-08-2016

Gisteren is onze trouwe broodbakmachine dan toch eindelijk kapot gegaan, na 12 jaar hard werken en naar schatting zo'n 3000 broden te hebben gebakken. Een prima prestatie! En uiteraard hebben we meteen een opvolger van Panasonic gekocht: een SD-2500 Vannacht het eerste broodje gebakken; prima resultaat als vanouds. Wel jammer dat de koelkastmagneetjes daar niet meer op blijven hangen: de mantel van de SD-207 was van blik; deze van plastic.

Peter196107 05-07-2009
Geschreven voor: Panasonic SD 207

De Panasonic SD207 broodmachine heb ik nu 7 jaar. In die tijd heeft hij zo'n 5000 broodjes gebakken. Twee keer het broodblik vernieuwd, 3 keer de schoep. Je kunt ook een schoep van veel andere merken gebruiken, die zijn veel goedkoper en net zo goed. De machine zelf doet het nog steeds uitstekend.

Mr.Franske 18-04-2009

Hallo Liselotte,

Ik heb deze Panasonic nu ruim 5 jaar en hij doet het nog steeds geweldig! In deze tijd één keer een deeghaak bijgekocht, terwijl ik zeer regelmatig een mooi brood bak.

De resultaten die ik heb gezien van andere machines zijn eigenlijk allemaal (veel) minder.

Ik kan je deze machine dus van harte aanbevelen! beter één keer wat meer geld kwijt voor een goede machine, dan drie keer voor iets wat je niet of niet helemaal bevalt!

Patson 30-03-2009
Geschreven voor: Panasonic SD 207

We hebben dit apparaat nu een jaar of 3 in bezit en gebruiken deze dagelijks. Een snelle rekensom leert mij dat het apparaat dan meer dan 1000 baksels heeft geproduceert.
Wat betreft de degelijkheid: daar is helemaal niets mis mee. We hebben nog geen enkel reserve-onderdeel nodig gehad, zowel de bak als de roerder zijn nog in perfecte staat, ook nauwelijks speling.
Wat de mogelijkheden betreft: die zijn ruim voldoende voor wat we nodig hebben (donker meergranenbrood met af-en-toe wat krentenbrood).
Kortom: we zijn uitermate tevreden.

Dora 13-02-2009
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Nu ongeveer 3,5 - 4 jaar aan het bakken met deze machine. Vrijwel elke dag.
Werkt geweldig, zonder meer.
Alleen valt de degelijk een beetje tegen. Lichte slijtage is logisch. Aan het derde vaantje toe. Ook het nieuwe vaantje heeft al een enorme speling waarbij hij de bodem uitkrapt.
Jammer, dat is echt een zwak punt van dit stukje techniek.
Maak dat dan van roestvrij staal kan nooit extreem veel meer kosten t.o.v. dat aluminium prulvaantje.

koolmees 03-11-2008
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Ik heb nu twee machines gehad van dit type in drie jaar tijd. In juni 2007 ging de thermostaat (of iets dat daarmee verband houdt) kapot en aangezien de reparatiekosten hoger waren dan een nieuwe machine, besloot ik niet te repareren. Maar omdat ik zulke geweldige ervaringen had met dit type besloot ik er toch nog maar een te kopen. Een jaar later weer precies hetzelfde onderdeel kapot en toen die eindelijk terug was, heb ik er een maand mee gebakken en toen was wéér (zeer waarschijnlijk) hetzelfde onderdeel kapot. Ik denk, dat ik nu toch wel mag zeggen, dat na zo veel nare ervaringen in korte tijd ik mag oordelen, dat het hier nou niet bepaald om een goede machine gaat.
Ik hoop, dat Panasonic de zaak coulant behandelt en mij m'n geld terug geeft. Ik betaal liever meer voor een degelijke machine dan voor zo'n gammel model. En inderdaad: een ander merk komt niet snel in aanmerking, want daarover lees ik nog mindere resultaten.

0Henny 07-09-2007
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Heb deze broodbak machine nu meer dan een jaar in bezit. Bakt nog steeds geweldig. Slijtage zoals genoemd, heb ik tot op heden gelukkig nog niet opgemerkt. Wel wil ik opmerken dat je voor €60,= inderdaad een goedkope machine kunt kopen. Zowel uit eigen ervaring als die van buren en enkele familie leden, presteren die goedkope machines niets. Behalve slechte resultaten dan.

De grote voorraad droge gist bewaar ik in de diepvries. Eens in de twee weken een bakje hieruit vullen voor in de koelkast. De gist uit dit bakje staat dan klaar voor gebruik. Doe dit al een jaar zo. Gaat prima.
Bij ons worden zo’n 5 broden in de week gebakken.

Het kant en klare meelmixen haal ik van de molen. Eerst gist onderin de bakvorm, dan de meelmix en dan het water. Altijd een prachtig, en lekker, brood.

Brood bak ik altijd een avond tevoren. Om 21.00 uur klaar en uit de vorm. Niet afdekken maar in de open broodmand leggen. De volgende morgen uitstekend snijdbaar en met een knapperige korst.
Afwassen van de bakvorm doe ik maar heel af en toe. Gewoon uitvegen met een stukje droog keukenpapier.
O ja. Vrijwel altijd bakken we op de standaard instelling. Oftewel, stekker erin en op start drukken.

Het enige wat verontrustend kan zijn is de service van Panasonic. Zo te lezen hier op dit forum lijkt dit niet zo best.

Albert1958 08-08-2007
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Ik lees van een aantal gebruikers opmerkingen over de matige degelijkheid van de Panasonic, maar ik kan zeggen dat wij al 10 - 15 jaar zelf brood bakken (dagelijks en ook op vakantie in het buitenland) en onze eerste twee Tomado's gingen nog geen half jaar mee (kapotte pakking rond de kneedhaak). Nu werken wij met onze tweede Panasonic en tot volle tevredenheid. Wel is er slijtage. Onze eerste Panasonic heeft de geest gegeven omdat de aandrijfsnaar versleten was en samen met het versleten bakblik werd geconcludeerd dat het beter was het geheel te vervangen.
Uit ervaring heb ik het idee dat het bakken van zoete producten het bakblik behoorlijk op zijn donder geeft. Suiker aan het bakblik verbrand nadat het vloeibaar is geworden en kan zo de pakking rond de kneedhaak belasten. Aangezien verbrande suiker niet meer oplost helpt het afspoelen niet meer en zorgt zo voor een extra slijtagebron rond de kneedhaak.
Dat het bakblik duur is, is eigenlijk wel logisch, want iedere leverancier rekent voor vervangende onderdelen een enorm hoge prijs. Probeer zelf maar eens een auto te bouwen uit losse onderdelen. Het bakblik van Panasonic is echter in vergelijking met de goedkope machines van giet-aluminium en niet van blik. Daardoor is de warmte verdeling tijdens het bakken veel beter (zoals bij een gietijzeren braadpan), wordt het brood lekkerder en is de korst rondom egaal bruin. Doordat een gietmetalen bak vormvast is krijg je ook dat alle broden eenzelfde goede kwaliteit hebben.
Diegene die opmerkt dat veel programma's onnodig lang zijn wil ik meedelen dat een ouderwetse bakker na het kneden van het brood dit altijd een poosje laat besterven om dan na enige tijd het deeg nog even een paar keer om te slaan om insluiting van gas te verwijderen. Dat doet de Panasonic ook en daarvoor neemt hij de tijd om alle ingrediënten i temperatuur te nivelleren. De extra tijd heeft dus zijn nut. Met dezelfde ingrediënten en een korter programma krijgen wij brood dat een slechtere structuur heeft en minder lekker is.
Wij gebruiken volkorenmeel die wij per zak van 25 kg gelijk bij de meelhandel kopen

Lady M. 22-07-2007
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Wij hebben sinds 3jaar en twee maanden een broodbakmachine sd 207 Iedere dag gebruikt i.v.m. Lactose allergie.
Wij zijn er redelijk tevreden over geweest .De korst was altijd taai( wij bakten altijd volkoren brood ) Maar verder smaakte het brood goed.
Nu is het binnenwerk van de pan stuk.Kan niet aan een nieuwe kering komen en moet dan een nieuwe pan kopen van rond de 80 euro inclusief verzends- kosten.Vind dit veel geld na 3 jaar gebruik.

kookliefhebber 01-07-2007
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Deze broodbakmachine doet bij ons al 6 jaar heel goed dienst. Ik bak verschillende soorten brood op verschillende programmas, soms met de timer zodat het 's morgens vers klaar is maar dat probeer ik te vermijden omwille van de energie.

De lange programma's gebruik ik zelden. Bij mij geven broden met de verkorte programma's net zo goed een heerlijk resultaat. Lijkt me ook logisch. Als je met de hand kneed en traditioneel bakt dan duurt dat ook geen 4 of 5 uren.

Verder maak ik hiermee heerlijk pizzadeeg en gisttaartdeeg.

Rozijnenbrood en chocoladebrood ook super.

Ik lees hier verschillende reacties over het bakblik. Wat ik denk, verbeter me als het fout is, is dat het aan het onderhoud ligt. Ik heb mijn bakblik nog NOOIT met afwasmiddel afgewassen. Gewoon altijd na het afkoelen wat lauw water erin zodat de kneedhaak goed loskomt en dan met een schotelvod uitkuisen. Nog geen problemen mee gehad en mijn bakblik ziet er niet vies uit of zo.

Een cake heb ik ook ooit eens gebakken maar die maak ik gemakkelijker in de gewone oven.

Suikerbrood met klontjes doe ik hier niet in, dat doe ik gewoon met de hand en in de gasoven. Die korrels lijken me niet geschikt voor het bakblik (krassen).

Deeg voor pistolets, mueslibroodjes (om zo'n krans te maken)... alles lukt prima in de Panasonic.

Enige nadeel, maar dat is mijn eigen fout, is dat de binnenkant van de machine er niet meer zo goed uitziet. Dat komt omdat ik met experimenteren soms ingrediënten ging toevoegen (water, melk, bloem...) terwijl de machine al aan het kneden was. Dan spatte dat er natuurlijk wat naast. Ik durf daar niet in gaan schrobben en gewoon met de stofzuiger een een vochtige doek is het ergste wel weg. Les geleerd in elk geval.

De machine bevat geen prul en frul, gewoon een paar handig afwasbare knopjes omdat er een laag over zit, kan geen vuil tussen dus. Verder heel simpel met een vochtige doek te onderhouden van de buitenkant.

Schitterende machine. Een aanrader en zijn prijs dubbel en dik waard.

Koekie 56 09-06-2007
Geschreven voor: Panasonic SD 207

We hebben de machine nu 1 jaar en 10 maanden in gebruik, we bakken 1x inde week 2 broden. Nu sinds een week kunnen we de menu's niet meer bereiken, 1 doet het nog maar, gelukkig hebben we daar dan wat aan en bakken nog wel. Maar persoonlijk vind ik dat wel teleurstellend, het is een duur apparaat om aan te schaffen en de garantie is verlopen na een jaar, heb Panasonic een brief gestuurd en ben benieuwd wat ik voor reactie krijg. Voor we de Panasonic 207 kochten bakten we al 3 jaar zonder probleem met de AFK, heerlijk ding.
Nu eigenlijk spijt dat we deze dure hebben gekocht

MHesselink 31-01-2007
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Wij hebben de Panasonic SD 207 al 4 jaar. Nog nooit een onderdeel vervangen, gebruiken hem dagelijks, blik is nog helemaal goed. Het is even uitproberen welke hoeveelheden je moet gebruiken, maar dan.... heerlijk!

johan mestdagh 30-08-2006

nu al tweemaal een panasonicSd207 gekocht. Eerste keer pech!? want na anderhalf
jaar al onherstelbaar kapot(electronica)Nu tweede zelfde toestel na twee jaar
opnieuw kapot! werkt wel twee broden per dag af, maar voor zo een duur toestel
moet dat toch kunnen? Of niet soms?
Dus nu op zoek naar een ander degelijk toestel dat die job wel aan kan. Iemand
ervaring mee?

Pinawela 06-08-2006

Ruim drie jaar heb ik brood gebakken met een Inventum BM05 en daar ben ik
altijd erg tevreden over geweest. Nu overgestapt op de Panasonic SD-207. Is 3 x
zo duur ook lekkerder ? Ja, deze machine bakt lekkerder brood ! De korst is
minder hard, het brood is soepeler en de wond van de deeghaak is veel kleiner.
Tijdens het kneden zie je de deeghaak krachtig op het deeg inslaan, blijkbaar
wordt het brood daar lekkerder door. Deze machine heeft een dikwandig bakblik,
dat zorgt voor een goede warmteverdeling met als resultaat een lekkerder brood.

Dit is echt een topbakker ! Brood is beter dan dat van de supermarkt-bakker. De
bediening is even wennen, er zijn teveel opties en knopjes. Misser is dat het
niet mogelijk is om deeg te kneden op de timer, nu kan ik niet 'smorgens
broodjes in de oven afbakken.

Dirk Ruijne 05-05-2006

Nu na bijna 3 jaar dagelijks zeer tevreden gebruik begint de machine slijtage
te vertonen en daarmee komt het nadeel van de Panasonic machines aan het licht.
De metalen bus, die om de as waaraan het kneedmes zit, is gebroken.
Geen garantie meer.
De gehele houdereenheid moet worden vervangen: ca € 40,-- inclusief
verzendkosten, maar aangeraden wordt bakblik en houder in 1 keer te vervangen:
ca. € 60,-- Tja, daar koop je ook een goedkope nieuwe machine voor...

debbyD 20-09-2005

Ik heb nu ruim 4 jaar de panasonic sd207, die vrijwel dagelijks gebruikt wordt,
in bezit.
Helaas wel in die 4 jaar 2 machines. De eerste ging na 2 jaar stuk, gelukkig
met bijgekochte garantie en na wat gesoebat met panasonic werd de machine
vervangen door een nieuwe. Nu iets meer dan twee jaar later is ook die 2e
broodbakker stuk.
Zolang hij het doet een perfecte machine, helaas niet al te duurzaam. Voor mij
een reden om toch een volgende keer geen sd207 meer te kopen.
Nadeel van dit apparaat vind ik dat je op de timer niet alleen het
deegprogramma kan gebruiken. Dit kan met de meeste andere broodbakkers wel.

rednas 2 02-08-2005
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Kwartaal in bezit en gebruik m elke dag! Als je een beetje routine hebt zet je
m in 2 minuten klaar om te bakken.

Broden lukken met deze machine eigenlijk altijd! Kennisen met andere machines
hebben nog wel eens een mislukte (princess). Wel meet ik nauwkeurig af. Ik heb
een weegschaal waar ik de bak en al op plaats. Gaat heel goed!

Vind het wel jammer dat de snelle bakfunctie (binnen 2 uur brood) geen
piepsignaal geeft om noten toe te voegen. Ik heb meestal geen zin om te wachten
tot de machine in normale stand eindelijk eens begint met kneden.

En soms lijkt de motor niet sterk genoeg om de kneedhaak rond te krijgen, maar
tot nu toe is het resultaat er niet minder om.

Ook een beetje spijt dat ik geen bakje heb zoals in de 253 wel schijnt te
zitten. Rozijnen verdwijnen echt compleet als ik ze van tevoren erin kiep.
Doordeweeks dus geen rozijnenbrood!

RefleCs 20-07-2005
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Werkelijk een perfecte machine. We hebben diverse machines gehad maar de
panasonic is de enige (van de machines die we gehad hebben) die op een goede
mannier met glutenvrij spul omgaat. We krijgen er perfecte broodjes uit.

M'n schoonmoeder gebruikte al langer de 206 van panasonic en dat ging altijd al
zo goed dat we er zelf nu een 207 hebben aangeschafd.

Boopje 01-02-2005
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Top machine! Gebruik hem nu al ruim een jaar met veel plezier. Bak zowel de
lichtere broden (wit/bruin) als de wat zwaardere meergranenbroden. Ze komen er
allemaal prima uit! Voor de zware roggebroden laat ik de machine alleen kneden
en bak ze af in de oven. Onderhoud prima. Nog steeds geen zichtbare slijtage.
Ik hoop er nog lang plezier van te hebben en kan hem iedereen aanraden. Heeft
langere tijd nodig dan sommige andere machines maar ik denk dat daardoor het
resultaat zo goed is!

Erik & Saskia Wannee 12-12-2004
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Op grond van de reviews op deze site hebben we deze machine gekocht. Begonnen
met kant-en-klare mixen.
Daarmee kan het eenvoudig niet verkeerd gaan. Prima broden.
Daarna wat ge-experimenteerd met doehetzelf-mixen. Dat kan natuurlijk wèl
verkeerd, maar na een paar maal uitproberen gaat ook dat prima.
De machine is supersimpel in onderhoud; het brood laat goed los uit de vorm.
Alleen weet de machine zonnepitjes over de rand te kiepen, die dan naast het
blik 'geroosterd' worden.
Jammer is wel dat je een heleboel zaken niet goed zelf kunt instellen. Als je
b.v. volkorenbrood kiest, kun je hem niet extra licht of donker bakken, wat met
witbrood wel kan. Dus doen we nu volkorenbrood gewoon met het wit-programma en
dat gaat prima.

ger53 12-12-2004

heb de 206, identieke voorganger van de 207 (deze kwam nog uit Japan, en de
nieuwe versie uit China) ruim drie jaar in gebruik en dagelijks een vers brood.
gebruik altijd meel van soubri, kost weinig bij de makro of lucas kramer en bij
de molen (bijvoorbeeld in Wateringen) een pak droge gist van 500 gram voor een
paar euro. veel goedkoper dat die achtelijk dure zakjes van dr oetker. machine
maakt heerlijk brood en kan eigenlijk niet misslukken. Ook komen er geen gaten
onderin het brood omdat de kneedhaak slim is gemaakt. Na drie jaar heel
intensief gebruik begint de pan iets water door te lekken. moet nieuwe module
in en gaat ongeveer euro kosten. Ben er niet uit of ik dat laat doen of een
nieuw koop. Waarschijnlijk vervang ik het mixelement van de pan en kan er zeker
weer jaren tegenaan. Voorlopig los ik het even op om onder de vlinder een
beetje margarine te smeren voor er water in komt. Is echt een geweldige
machine. Helaas is deze een stuk duurder dan al die mickey-mouse merken waarvan
je nog kunt afvragen of hier na drie jaar onderdelen te krijgen zijn. Met de
panasonic is dat altijd ok.

RenéT38 12-10-2004
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Prima machine, al meerdere jaren in bezit. Zeer degelijk, zeker de prijs waard.
Bak bijna dagelijks brood in vele varianten. Ook heerlijk rozijnenbrood. Meel
via de ambachtelijke molen.
Grote voordeel vind ik het simpele onderhoud, de bak is zeer snel schoon.
Ook ideaal om pizzadeeg voor te bereiden terwijl je zelf met de ingredienten
voor op de pizza bezig bent.
Na 45 minuten deeg klaar, uitrollen maar op de bakplaat , spullen erop en
bakken maar.
Tegenwoordig is er ook een versie met een bakje waarin de noten/rozijnen
kunnen. Dat wordt dan automatisch toegevoegd. Dat is het enige nadeel aan mijn
machine, ik moet altijd wachten wanneer de piep gaat voor het zelf toevoegen.
Als er ooit een inruilaktie komt doe ik direkt mee!
Aanrader!

Wanda Konijnenberg 09-10-2004
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Heel erg tevreden over deze broodbakmachine.
Heb in 3 dagen al 6 broden gebakken en allemaal prachtig hoog en luchtig. Ik
gebruik nu alleen nog maar Soezie all-in mixen, maar ben wel van plan ook
andere soorten te proberen. Gaat roggebrood ook goed??
En kun je in dit model ook jam maken??

Danielle_01 12-09-2004
Geschreven voor: Panasonic SD 207

Een geweldige keuze. Ik bak iedere dag brood, veel verschillende recepten. Tip:
ik heb een prima boek met veel fijne recepten, geschreven uit oogpunt van de
Panasonic 207. Erg lekker en veel variatie. ISBNnr 90-243-6880-4.
Heerlijke recepten voor de broodbakmachine. Uitgeverij Deltas. Eet smakelijk!